BloggtipsFredag: Slik utnytter du sosiale medier for å få bloggen din oppdaget

11065347_1610828845795375_250402292_o

Du utnytter SEO på best mulig måte, du tar gode bilder i riktig størrelse for bloggen din, du skriver godt norsk og du skriver om noe som passer din utvalgte målgruppe perfekt. Men hvor blir det av de faste leserne? Det er ikke godt å si, men her kan du – om ikke annet – få en pekepinn på nettopp det.

Tekst: Journalist Lizbeth Osnes (Kontakt: Frilansjournalist@lizbethosnes.com)

Selv om de fleste vet hvor viktig sosiale medier er for å nå frem til folket, er det likevel i mange tilfeller undervurdert. Særlig i bloggverdenen. Det handler ikke om at du skal «spamme» Facebook-statusen din for hvert blogginnlegg du legger ut (selv om du med fordel kan poste ekstra spesielle, spennende eller nyttige innlegg nettopp der), men at du bruker sosiale medier for hva det er verdt.

FACEBOOK:

Jeg nevnte så vidt at du kunne poste ekstra gode blogginnlegg på statusen din, og det kan du selvfølgelig også gjøre – særlig dersom du har skrevet om et bredt tema du vet at mange på vennelisten din vil sette pris på. For alle de andre innleggene dine, bør du bruke grupper.

Absolutt alle bloggere kan bli medlem i gruppen «Få flere blogglesere». Det finnes tonnevis av slike grupper hvor alle type blogger kan melde seg inn og poste for hvert nye innlegg en legger ut, så bruk litt tid på å søke opp og bli medlem av de største og dermed viktigste «allround» -gruppene du kan finne tak i.

Du kan også søke deg opp på nisjepregede grupper. Driver du en mammablogg kan du for eksempel melde deg inn i gruppen «Mammablogger» blant mange lignende grupper. Driver du en interiørblogg kan du søke deg opp på det. Driver du moteblogg kan du søke deg frem til det. Med andre ord; det finnes en gruppe for omtrent hvert eneste tema en kan blogge om. Skriver du på norsk bør du imidlertid holde deg til de norske, sjansen er da langt større for at de leserne du vil få ut av det, faktisk blir faste.

Post i gruppene for hver gang du publiserer et nytt innlegg, gjerne med et fristende bilde og en innledende tekst over linken for å gi leserne ekstra lyst til å klikke seg inn.

BLOGGER:

Andre bloggere er en super markedsplass for din egen. Ikke i form av «Hei, så fin blogg. Besøke min?» som vi så som en gjenganger i 2010, vel og merke … Det du først og fremst bør gjøre er å oppsøke andre bloggere innen din nisje. Her kan du lære mye, og i tillegg kan du legge igjen gode kommentarer på deres innlegg, som igjen frister deres lesere (og kanskje dem selv) til å klikke seg inn på din blogg. Kommer de da frem til en veldesignet blogg med godt språk og fristende bilder, er mange allerede solgt.

Søk deg opp på hvilke bloggere som er populære innen ditt tema, og få en god tone i kommentarfeltet. «Spamming» er aldri greit (haha, lær av mesteren – been there, done that!), men velmente kommentarer med rikelig og godt innhold er et pluss. Kaller du deg for eksempel «Moteblogger Unni Olsen» fremfor bare navnet ditt, gir det både bloggeren og leserne av den et godt pekepinn på hvem du er.

Vis litt av deg selv/bloggen din i kommentarfeltet. Ikke driv reklame, men å putte inn et kjapt «Dette innlegget passet supert for meg som også er hjemmeværende mor» etterfulgt av en god kommentar til nettopp denne bloggeren, gir det en enda bedre pekepinn mot hvem du er og hva man kan forvente av bloggen din.

INSTAGRAM:

Her er det først og fremst bildene dine som gjelder. Tar du gode, lyse, lette og fine bilder i en stemning som gir mersmak, er sjansen stor for at besøkende vil klikke seg inn på bloggen din via Instagram-kontoen din. Husk å lenke den opp mot bloggsiden din, og ikke minst nevn i bildene dine at du også skriver en blogg.

Bruk «hashtags» rettet mot deg og din blogg så langt det lar seg gjøre. Det er også lurt å la Instagram vise det lille ekstra som bloggen ikke gjør, slik at de to utfyller hverandre. Med andre ord; ikke bare ta bilder av PC-skjermen din som viser at du har lagt ut et nytt innlegg, men andre hverdagslige glimt er også en god idé.

FORUM

Finnes det et forum passende for din nisjeblogg? Mange forum tillater deg å ha en såkalt «signatur», hvor du kan legge til bloggadressen din samt litt informasjon om din blogg. Er du da aktiv (og hyggelig, imøtekommende og hjelpsom) der, kan det raskt bringe lesere over til bloggen din. Igjen; ikke reklamer om at du driver en blogg, det holder å ha adressen din i signaturfeltet.

Da var jeg kommet til bunns i de tre innleggene jeg tenkte at jeg skulle skrive om bloggtips. Jeg håper at tipsene mine kommer til nytte, og at din blogg får den oppmerksomheten og leserskaren som den fortjener.

Lykke til! Med vennlig hilsen, Lizbeth Osnes.

(Lest 70 ganger, 1 Lest i dag)

Fru Jacobsen

30 år, gift og mamma til fire barn. Er utdannet barne-og ungdomsarbeider, men vært hjemmemamma siden jeg var halvveis på vei med storebror. Og grunnet en yrkesskade i nakke og rygg så er det et valg som har passet oss. Jeg skriver om det som interesserer meg, og som flyr rundt i toppen akkurat nå :)

Legg inn en kommentar