Et sunnere svangerskap utfordring

God morgen dere, i dag er det siste dagen i September og vi beveger oss inn i Oktober. Jeg er utrolig glad i høsten, så jeg hilser disse litt kjølige morgenene velkommen og det beste jeg vet er å gå en tur ute i den skarpe luften, og kjenne at det river i nesen og kinnene. Så frem til det er -5-6 grader ute er jeg i himmelen 🙂

Også er det jo ikke å forakte at vi kommer enda nærmere å møte lille i magen, jeg gleder meg masse og skulle gjerne gjort alt ferdig allerede, men det er litt tidlig 🙂 Men jeg nyter mitt siste svangerskap.

***

Jeg startet dette svangerskapet med alt for mye vekt på kroppen. Jeg var utrolig flink i fjor høst og var nesten nede i trivselsvekt, men så fikk jeg en forespørsel om å teste XLS Medical Direct, og desperat som jeg var etter en lettvint løsning så sa jeg ja. Og mens jeg gikk på pulveret så holdt jeg vekten og gikk et par kg ned. Men så fort jeg sluttet så eksploderte vekten og jeg gikk opp alt jeg hadde kjempet for å få av, så forbrenningen ble helt klart ødelagt av dette, men det kommer i et eget innlegg. Og jeg lærte på den harde måten at det finnes ingen snarvei, men må jobbe.

Så når jeg fant ut at jeg var gravid så veide jeg allerede minst 20 kg for mye, så da er det om å gjøre å ikke legge på seg for mye i dette svangerskap.

Med de to siste har jeg hatt svangerskapsdiabetes, storesøster uten å vite det og lillesøster fikk jeg vite det og måtte måle blodsukker de 10 siste ukene.

Jeg har vært på en belastningtest denne gangen og den var helt fin (jeg har i ettertid fått vite at den ikke var helt fin og at jeg lå helt i grenseland allerede i uke 20), men jeg skal på en ny om ca 4 uker og jeg vil gjerne at den er fin også så jeg kanskje kan unngå all denne stikkingen på slutten av svangerskapet. Så da tenkte jeg at jeg skulle begynne på en svangerskap utfordring, og de som vil må gjerne være med.

Les også: Svangerskapsdiabetes, hvordan er det?

svangerskap

Jeg har nesten 4 mnd igjen, og det er nå fremover at babyen og jeg legger mest på oss. Og derfor vil jeg gjøre det beste for at lille skal få best mulig vilkår i magen, og at jeg skal ha mest mulig overskudd til babyen etter fødsel. Så etter å ha funnet en amerikansk utfordring gjorde jeg den norsk og endret noe av innholdet for det er ikke alt som er greit å spise som de spiser i amerika som gravide.

Så hvis du vil følge med på utfordringen bli gjerne med, og om du vil få tips til sunne ting å spise i stede for alt det usunne så følg meg jeg gjerne på snapchat og instagram: @frujacobsenno , der deler jeg bilder av hva jeg skal kolse meg med fremover.

Les også: Svangerskapsdiabetes

Eneste usunne jeg har lov til er i Desember og lussekatter, kan jo ikke feire lucia uten lussekatter og kakao på morgenen 🙂

Denne utfordringen kan også normalvektige gravide være med på, men spesielt vi med for høy vekt i utgangspunktet bør være litt nøye med hva vi putter i oss.

Er du med? Vi begynner i morgen, 1. Oktober 🙂

Følg gjerne min overvektige graviditet på facebook, instagram og snap: frujacobsenno

Jeg blir veldig glad om du deler innlegget videre.

(Lest 212 ganger, 1 Lest i dag)

Fru Jacobsen

30 år, gift og mamma til fire barn. Er utdannet barne-og ungdomsarbeider, men vært hjemmemamma siden jeg var halvveis på vei med storebror. Og grunnet en yrkesskade i nakke og rygg så er det et valg som har passet oss.

Jeg skriver om det som interesserer meg, og som flyr rundt i toppen akkurat nå :)

7 Comments:

  1. Som du vet er ikke jeg lenger gravid, men jeg blir gjerne med på utfordringen din sm støtte <3 Og om du vil ut å gå tur i det fine høstværet så rop ut, så kan jeg og aurora holde deg med selskap 🙂

  2. Masse lykke til, jeg følger deg fra sidelinjen!

  3. Så morsomt å finne bloggen din! Jeg har lett etter en mammablogg som er «normal» ;), der det ikke legges ut masse inspirasjon som er kjempedyrt å handle og som gir vanlige, gode, hverdagslige tips. At du også er gravid gjør bloggen din enda mer interessant! Jeg er gravid og har termin 29. oktober så her nærmer det seg raskt. Synd jeg ikke fant bloggen din tidligere, for jeg hadde absolutt hatt godt av en slik utfordring 😛 Jeg veier ikke for mye, men jeg vet at kostholdet mitt har vært dårlig under svangerskapet, mot for hva det burde ha vært. Men jeg har hatt dårlig matlyst hele veien egentlig, så middagsmat er like kjedelig hver dag. Jeg har blitt veeldig glad i brus, men prøver å begrense med og nyter et glass når jeg føler jeg kan det 😉

    • Hei 🙂 Og takk for veldig koselig kommentar <3 Spennende med termin om bare noen få dager 🙂 Jeg har termin i Januar med nr 4 🙂

      Bli gjerne med på giveaways og følg meg på sosiale medier, der kommer det stadig nye bilder, tips og drypp fra vår kaoshverdag 😉

      Ha en super Søndag 🙂

  4. Det skal jeg, du har fått en ny følger nå! 🙂
    Jeg leste innlegget ditt med magetrening og graviditet, veldig interessant! Jeg hadde prolaps i ryggen på våren og rakk akkurat å få den vekk før jeg ble gravid. Men jeg litt redd nå som det begynner å bli tungt, for ryggen er ikke så sterk som den burde være. Jeg er veldig klar for å trene opp igjen rygg og mage etter fødsel, men jeg har ikke trent noe styrke under graviditeten så får ikke håpe at alt er «ødelagt» 😛 Syns lege og jordmor kan bli flinkere til å opplyse om hvor viktig det er å trene og hva som kan skje med magemusklene 🙂

    • Bare for all del husk å ikke trene planke, situps eller dype knebøy før en Evt diastase er lukket og den dype magen er på plass 🙂 Dette er stadig noe som anbefales for å få magen flat igjen, men om ikke de dype magemusklene er på igjen så kan du ende med brokk 🙁

      Last gjerne ned mammamage appen på mobilen og begynn med nivå 1 nå og frem til fødsel 🙂 Også fortsetter du og stiger i nivåene når du kjenner at du har full kontroll etter fødsel igjen 🙂

  5. Denne ønsker jeg å vinne. Venter en liten gutt i januar:-)

Legg inn en kommentar