Har du sett på magen?

Jeg har nå gått hos mammamagetrener i 1,5 mnd, og jeg skal lett innrømme at jeg var utrolig spent på hva dette var for noe. Og etter å ha googlet og lest skjønte jeg fort at jeg trengte det. For jeg kjente meg igjen i så alt for mye av det som stod om det.

Etter kort tid hos Marit kjente jeg at magen kom mer på plass, og etterhvert som jeg gjorde øvelsene mine kjente jeg at jeg ble sterkere, og jeg kunne løfte mer. Utrolig spennende når man merker forskjellen på kroppen.

Hvert år føder mange kvinner barn, og mange blir gravide. Vi går til kontroller hos jordmor og lege, vi får beskjed om at vi må huske å knipe og at vi må ta det med ro de første ukene. MEN, det er en ting vi ikke blir fortalt. Vi blir ikke fortalt at fjellet vi ser på magen som gravide er en diastase, og at om man provoserer denne med planken og situps kan du gjøre stor skade på deg selv og ende opp med brokk, lekkasjer og det som værre er. Vi blir ikke fortalt at 1 time hos en sertifisert mammamagetrener kan gjøre utrolig stor forskjell, og at det er viktig å trene opp den nype magen igjen selv, fordi den ikke automatisk trekker seg sammen etter å ha blitt tøyd til sitt ytterste.

VI KVINNER MÅ FÅ DETTE OPPLYST PÅ SVANGERSKAPSKONTROLLER!!!

Derfor var jeg ikke sen å be når jeg ble spurt om å være med på å fronte dette budskapet, for det er så utrolig viktig at gravide og barselkvinner får vite om dette slik at man får tatt tak i det med en gang. Og det som er så bra med det er at det er ALDRI forsent å begynne å trene den dype magen.

I Sverige sliter minst 40 000 kvinner hvert år med ettervirkninger av diastase som er uoppdaget, de får plager som utspilt mage, fremfall av livmor, livmorsprolaps, vond rygg, lekasjer og jeg kan nevne i fleng. Og etter å ha vist frem min egen mage på bloggen, facebook og instagram så har jeg fått så mange fine kommentarer tilbake, både at det er en viktig sak å fronte og at det er kvinner som sliter med dette. Det er også en del som har tatt kontakt med meg for å vite hvor de kan bestille time.

11182037_364629770404944_9088516187125467625_n

På Lørdag var det Mammamagedagen, og jeg la ut dette bildet for å vise dere forskjellen. Det at man får en strammere mage og blir smalere rundt livet er ikke det som er det viktigste med dette, men det er en hyggelig «bivirkning».

På disse bildene veier jeg AKKURAT det samme, jeg har buksen på samme sted og man kan tydelig se at magen har endret seg betraktelig. «Henget» mitt har blitt mye mindre og magen har blitt mye strammere. Jeg har ekstra hud og jeg har en god del kilo for mye på kroppen, men etter at jeg har merket forskjellen så har selvtilliten vokst og min selvfølelse er blitt utrolig mye bedre.

Etter svangerskap er den dype mage muskulaturen som en slapp gummistrikk som bare henger der, og på den måten endres tyungdepunktet ditt. Men med litt trening får du kjernemuskulaturen på plass, og dype magen på plass og jeg kan garantere deg at du vil føle deg utrolig mye bedre etter kort tid.

Dette er på bare 1,5 mnd, jeg er utrolig spent på hvordan 3 mnd sjekken blir, og da har jeg ikke trent intenst pga ryggen og pga ting i hverdagen som har gjort det vanskelig. Jeg har trent når jeg har hatt tid og mulighet, og allikevel har jeg merket stor forskjell. Det er utrolig lite som skal til for at det skal bli bedre.

Øvelsene er ganske «lette», altså de krever konsentrasjon men ikke så mye styrke. Og man kan gjøre de så og si over alt så i løpet av en dag kan du trene 1000 ganger uten at du egentlig anstrenger deg så veldig. Du kan gjøre det mens du dusjer, pusser tenner, slapper av på sofaen, leker med ungene på gulvet, lager middag osv osv. Og det er så viktig for kvinnehelsen at vi gjør dette og at vi blir gjort oppmerksomme på at dette er like viktig som knipe øvelsene, både under og etter svangerskapet.

Jeg er så utrolig takknemlig for at jeg ble gjort oppmerksom på dette, for det har virkelig forandret mitt liv. Jeg føler ikke at magen er så stor og flapsete, jeg føler at klærne sitter penere og jeg har fått tilbake en stor del av min selvtillit, og det er så utrolig deilig.

Så vil du komme i gang med treningen du også så anbefaler jeg å gå inn på Mammamagetrener.no og melde deg på nyhetbrevet hennes for da får du 5 øvelser du kan begynne med. Ta kontakt med henne der eller via hennes facebookside så guider hun deg til en mammamagetrener i nærheten av der du bor.

Del gjerne dette innlegget videre så vi får en bevisstgjøring på dette! 

(Lest 323 ganger, 1 Lest i dag)

Fru Jacobsen

30 år, gift og mamma til fire barn. Er utdannet barne-og ungdomsarbeider, men vært hjemmemamma siden jeg var halvveis på vei med storebror. Og grunnet en yrkesskade i nakke og rygg så er det et valg som har passet oss. Jeg skriver om det som interesserer meg, og som flyr rundt i toppen akkurat nå :)

11 Comments:

  1. Pingback: Har du sett på magen? | Blopp.no

  2. Så flott at du deler dette ! Det er et viktig budskap til mødre der ute som kanskje ser litt svart på mammamagen sin. Og magen din den ser kjempe flott ut!
    Selv kom det en fysioterapeut til fødestuen samme dag som vi skulle reise hjem, han fortalte om viktigheten av å trene mammakroppen riktig og jeg fikk et treningsprogram som jeg kunne starte med når jeg følte meg klar for det. Og jeg er så glad for det! Magen min har kommet seg kjempe flott! Etter 6 mnd var den som magen jeg hadde før jeg ble gravid (bare med strekkmerker) og nå, ett år etterpå så er magen min så mye mer enn bra! Mye mer enn jeg turte å tenke på når jeg gikk gravid! Så jeg er veldig takknemlig for ordentlig veiledning etter fødselen. 🙂

    • Trine Lise Jacobsen

      Så bra. Her er det null oppfølging på det området 🙁

      • Skulle vært slik over alt.. Synd at de bare hadde mulighet til å ha fysioterapeut der kun på mandager. Er jo ikke alle fødende som får det med seg da. Føler meg veldig heldig 🙂

        • Trine Lise Jacobsen

          Nei, ikke sant. Dette er noe vi kunne fått opplyst og fått øvelser til allerede under svangerskapet 🙂 For de øvelsene jeg bruker og som man finner i mammamage-appen kan man bruke hele svangerskapet og rett etter fødsel om man klarer 🙂

          Jeg ser hvor enormt det har hjulpet meg og hvor stor forskjellen er. Og jeg tenker at dette burde alle jordmødre også vite om 🙂

          • Helt enig!
            Fått med deg at facebook har blokkert innlegget ditt!? Skulle dele det med en venninne, da fikk jeg opp at innholdet var blokkert.. 🙁

          • Trine Lise Jacobsen

            Så rart, for det ligger ute på facebook og har til nå over 6000 i rekkevidde 🙂 Men takk for at du sa ifra, da skal jeg sjekke det ut 🙂

  3. Veldig fint innlegg om dette! Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette. Jeg hadde jo hørt og lest om diastase, og tror heldigvis ikke jeg sliter med det, men det er jo bedre å være føre var til neste gang jeg evt skal gå gravid. Skal begynne å tenke på dette 🙂 Og som kniping, gjøre det når jeg kommer på det hehe. Du nevnte på bloggen min at man kan måle dette, hvor gjør man det? Hos en mammamagetrener eller?

    • Trine Lise Jacobsen

      Det kan du måle hos en mammamagetrener 🙂 Gå på mammamagetrener.no så hjelper hun med å finne en nærmere deg 🙂

  4. Tjo og hei for en forskjell! Jeg ante virkelig ikke at det der gikk ann! Nå har jeg vært heldig og gikk ned 30 kg etter fødselen, selv om jeg gikk opp «bare» 23 kg, men det er jo fortsatt litt mammavedheng jeg gjerne skulle ha stramma inn. Imponerende!

  5. Så flott at du deler og skriver om dette. Tror det er mange som sliter med dette. Jeg har forresten en ny konkurranse på bloggen min nå hvor du kan vinne billetter til Tusenfryd;)

Legg inn en kommentar