Kropp, Kosthold og Velvære, Prosjekt ny mamma

#prosjektnymamma – La 2018 begynne

Det er ikke til å legge skjul på at etter jeg ble mamma har jeg hatt lite tid til meg selv. Jeg skal ikke nevne noen tall, men jeg trives ikke med det tallet som står på vekten. Jeg har siden 2008 enten gått gravid eller ammet. Og med den mengden sjokolade det har gått med de siste årene så er det ikke rart de to siste barna har og fortsatt henger i puppen. Der MÅ det være sjokolademelk for å si det sånn.

Jeg har hatt tre runder med svangerskapsdiabetes, og det vil si at jeg har ekstra stor sjanse for å utvikle diabetes type 2. Det vil jeg IKKE ha. Det holdt med de stikkene jeg MÅTTE utføre mens jeg gikk gravid. På slutten synes jeg det var så vondt at jeg slapp nål og det som var når jeg skulle ta blodsukker. Det er ukult. Og jeg vet BMI-en min gjør meg til sykelig overvektig. Men i år skal dette endres på. Jeg vet man ikke kan stole blindt på BMI tabeller, men altså jeg har speil (opptil flere) i huset. Jeg SER at dette må endres.

#prosjektnymamma

Siden jeg er som ungene, så har jeg laget et klistremerke skjema til meg selv. Og tilogmed 5. Februar skal jeg ikke drikke brus eller spise sukkerholdig godis. Popcorn, nøtter, mandler, vann med frukt, farris, bær, frukt og grønt skal igjen bli min bestevenn slik det alltid har vært fra jeg var liten. Jeg var den i klassen som i første klasse heller ville ha salat enn pølse og chips. Hva som skjedde, det vet jeg ikke. Men jeg har alltid vært svak for sjokolade. Og tanten min sa en gang, bare vent til du blir voksen. DA holder du deg ikke like slank. Så det er vel ordene hennes som går troll i ord. For jeg har, helt til jeg ble gravid, kunne spise ALT uten å legge på meg.

Med tanke på at jeg bruker sjokolade til å roe ned angstanfallene mine, så kan dette bli spennende. For jeg må finne andre måter enn spising for å roe nervene. Og med kraftig sosial angst er ikke det bare bare. Men det hjelper ikke på angsten å ikke trives i egen kropp heller.

Jeg har prøvd på dette før, og feilet. Men mest fordi jeg har gjort det fordi jeg tror andre forventer det av meg. Men denne gangen kjenner jeg det i alle fiber i kroppen at jeg gjør det for meg selv. Jeg gjør det for at JEG skal like meg selv, for at JEG skal være den mammaen jeg ønsker å være. Og for å være den konen JEG ønsker å være. Men da må jeg ta bedre vare på meg selv.

Det er lettere sagt enn gjort, med tanke på at jeg har depressive episoder. Og faller lett langt ned i kjelleren om jeg ikke får de resultatene jeg vil eller føler at ALLE andre får. Men jeg SKAL klare det, og jeg SKAL bli en bedre versjon av meg selv. Og jeg gleder meg til å ta skikkelig fatt på #prosjektnymamma.

Og jeg håper dere ønsker å følge meg på veien, og heier på meg. Eller kanskje noen vil være med selv, så kan vi heie på hverandre? Tagg gjerne bilder på instagram med #prosjektnymamma, så kan vi inspirere og motivere hverandre.

Dette SKAL jeg klare.

Kommer du til å følge med på #prosjektnymamma?

 

 

Kommentarer
(Lest 282 ganger, 1 Lest i dag)

14 thoughts on “#prosjektnymamma – La 2018 begynne

  1. Heia deg. Hører motivasjonen din er på plass, så du klarer dette!
    Jeg sliter veldig med konseptet «en neve nøtter». En neve er aldri nok, og nøtter inneholder mange kalorier. Så et lite tips, selv om nøtter er sunt kan for mange av dem gi utslag på vekta, men det vet du nok. Sukkerfri alternativer kan være bra å ha tilgjengelig. Selv har jeg som regel en sukkerfri sjokolade i veska. Den kan ofte ligge der i mange uker og til og med måneder, så lenge jeg vet jeg har tilgang hvis jeg skulle «trenge» det.

    1. Så lurt. Ja, etter denne første måneden så skal jeg ha 70-80% sjokolade liggende. Nøtter spiser jeg litt sånn dann og vann. Og en neve er mer enn nok for meg. Sånn egentlig er jeg mer glad i frukt og grønt enn sjokoladen, det er bare det at det er blitt en ekstremt dårlig vane å bruke den til å roe angsten.

  2. Det er stort å ta fatt på denne oppgaven. Det vet jeg godt. Jeg er med deg hele veien og skal heie hvert eneste fremskritt med deg!
    Jeg har selv startet opp med 28 dager kickstart nå 1. januar. Fordi jeg trenger en kickstart, og en avstand fra mine gamle vaner som er nødt til ende. Skjer det ikke en forandring ender jeg jo brått opp på 150 kg. Det skjer jo ikke noe hvis det ikke skjer noe, ikke sant? Eller jo, det skjer noe, men ikke det man vil skal skje.

    Jeg følger meg deg og har troa på deg, vennen!

    1. Jeg skulle gjerne hatt råd til å ta den 28 dager kickstart, men siden vi mister kontantstøtten nå så er det umulig. Så da får jeg prøve selv. Men motivasjonen er på topp, så da håper jeg motivasjonen holder seg like høy.

      Tusen takk, vennen. Heier på deg også.

  3. Jeg heier på deg 🙂
    Men, husk at hvis du tar for store steg er det større sjanse for at du krasjer. Jeg begynte januar med å endre litt, også tar jeg nye endringer igjen hver 3-4 dag når jeg føler jeg er klar for det.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, string given in /customers/f/f/0/frujacobsen.no/httpd.www/wp-content/plugins/yikes-inc-easy-mailchimp-extender/public/classes/checkbox-integrations.php on line 118

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.