Gjesteinnlegg: Gode mattips til barna

I disse dager er det mye snakk om helse og velvære og hvilken mat vi bør servere barna våre. Det er tross alt foreldrene som har den fulle kontroll og innflytelse på barnas spisevaner. Når det er sagt, så er neste spørsmål, hva er god og dårlig mat? Hva skal man servere slik at de ender opp som sunne og friske vokse mennesker? Her er noen gode tips og triks:

mat

Frokost:
Frokost er det viktigste måltidet for barnet ditt. Frokosten har en betydelig innvirkning på barnets læring og adferd som også påvirker barnets evne til å oppfatte, bearbeide og lagre informasjon. Det er spesielt barnets konsentrasjon og hukommelse som blir negativt påvirket hvis maten inneholder lite energi eller hvis barnet ikke spiser frokost. Frokosten skal inneholde minst 20-25% av det daglige energiinntaket og inneholde lite sukker og hvitt brød.

Så hva skal barnet spise til frokost? Fullkorns brød med kokt skinke med skivet agurk er et godt alternativ.

Lunsj:
Barna velger hvilken mat de vil spise ved å se på utseende, lukt og farge. Gjør lunsjboksene gøyal og merk dem med navnelapper slik at matboksen ikke blir forvekslet med de andre barna i barnehagen. Gjør lunsj artig med å dekorere både matboksen og maten. Matboksen kan for eksempel dekoreres med fine klistremerker som barnet selv har valgt og maten kan se mer appetittvekkende ut hvis den er fargerik eller er skåret ut i figurer.

Skjær grovbrød i skiver med leverpostei og husk og legg ved utskåret frukt og gjerne en gulrot slik at barnet får i seg en god porsjon frukt og grønt gjennom dagen.

Middag:
De fleste barn er glade i pasta, så lag gjerne en fullkornspasta med enten fisk eller andre grønnsaker. Det er ofte best å lage pastasausen selv ettersom ferdiglagde pastasauser ofte inneholder mye salt og sukker. Gå inn på søkemotorene Google, Bing, Yahoo! etc, og søk etter oppskrifter.

Kvelds:
En banan og en liten porsjon havregrøt, omelett eller grovbrød er gode alternativer.

Det anbefales at barn, unge og vokse bør følge de 8 kostråd som er en veiledning til et sunt kosthold og livsstil:

1. Spis 5 frukt og grønt om dagen. Barn fra 4-10 år bør spise 300-500 gram frukt og grønnsaker. Halvparten bør være frukt og andre halvparten grønnsaker.

2.      Spis fisk og pålegg av fisk opptil flere ganger i uken. Barn under 14 år bør minst spise 100 gram fisk i uken. Barn under 3 bør minst ha 25 gram fisk i uken.

3.      Spis poteter, ris eller pasta og fullkornsbrød hver dag. Kroppen trenger karbohydrater og dette er sunne metoder å anskaffe dette på.

4.       Spar på sukker, spesielt ifra brus og andre sukkerholdige drikker, godteri og kaker.

5.       Spar på fett, spesielt fra meieriprodukter og kjøtt. Kokt skinke, leverpostei med sunne oljer og kaviar med omega 3 er gode pålegg. Røbetsalat og italiensk salat er også sunne pålegg med gode fettsyrer.

6.       Spis variert for å opprettholde normal vekt.

7.      Slukk tørsten ved å drikke vann. Ikke gi barna dine brus hvis det ikke er en spesiell anledning.

8.       Barn bør være i fysisk aktivitet, minst 60 min om dagen.

Hvordan mat liker barna dine å spise?

(Lest 124 ganger, 1 Lest i dag)

Fru Jacobsen

30 år, gift og mamma til fire barn. Er utdannet barne-og ungdomsarbeider, men vært hjemmemamma siden jeg var halvveis på vei med storebror. Og grunnet en yrkesskade i nakke og rygg så er det et valg som har passet oss. Jeg skriver om det som interesserer meg, og som flyr rundt i toppen akkurat nå :)

2 Comments:

  1. Tips til frokost/lunsj er kokt egg. Egg er en god kilde til proteiner, og metter lenge. 7 åringen i huset elsker det! Ellers skjærer jeg stortsett alltid opp agurk, paprika, tomat, avocado og frukt og setter på bordet til frokosten/lunsjen.
    Yoghurt, smoothie, og annet godt som matmuffins er supert til lunjs! 🙂

    • Egg ja!! Se der du, det skal jeg få kjøpt inn. Ungene elsker egg 🙂 Skal kokes og puttes i matboksen neste uke. Takk for at du minnet meg på det. Matmuffins tror jeg at jeg skal lage også. 1 klassingen er ikke så veldig glad i brødskiver på skolen har jeg funnet ut.

Legg inn en kommentar