80 år

God kveld i stuen. I dag har jeg bakt kake til verdens to beste gutter som blir 1 år og 8 år i morgen ❤

Og tankene har i dag gått til Bessa, hun skulle blitt 80 år i dag. Men i stede må vi heller sende gode tanker og ta frem de gode minnene. 

Så det rant en liten tåre når jeg laget romkake etter forespørsel fra snart 8 åringen. Jeg lærte å lage den av henne, og det var hennes signaturkake. 


Jeg har kun gode minner fra Bessa. Og alle skulle virkelig hatt en slik bestemor. Hun var så inkluderende, alltid blid (ble hun sint var det best å holde seg unna, men hun var aldri langsint). 

Hun lærte meg ting jeg vil lære videre til ungene, og jeg håper jeg en dag blir halvparten så fantastisk som hun var. Hun var alltid der for oss uansett. Og jeg har INGEN dårlige minner kun gode ting å tenke tilbake på. 

Gratulerer med dagen, Bessa❤ Du er alltid meg meg ❤ Utrolig glad i deg, og jeg savner deg hver dag ❤

Lørdagsgodt for de minste

Lørdagsgodt

Når man har fire barn kommer spørsmålet om lørdagsgodt ganske kjapt. For når de tre andre får noe ekstra å kose seg med så er det ikke bare bare å si nei til minien som står å tripper på gulvet, med de største blå dådyrøynene du har sett og store krokodilletårer på kinnet.

Og nei, lørdagsgodt behøver ikke å være sjokolade og en sukkerfest fra en annen verden. Men jeg skal glatt innrømme at alle mine fire har hatt sjokkotrut, lenge før de fyller året. Noen nekter ungene sukker frem til de kan kjøpe det selv, mens jeg velger en gylden middelvei. Man kan spise ting med sukker, men det finnes MYE annet som smaker minst like godt og som er sunt. Og alle mine spiser så og si alt av frukt og grønnsaker.

Om dere følger meg på snap, viste jeg frem en ny kjeks fra HiPP.

Jeg pleier å kjøpe sukkerfrie og økologisk snacks til lillebror. Og et ekstra pluss er jo at de tre andre vil heller ha Lillebror sitt godteri enn vanlig snop, så det er vinn vinn….

Dette er snacks som kan spises hver dag om man ønsker, de er økologiske og de er uten tilsatt sukker. Jeg har alltid en slik pose i stellevesken. Jeg kan love deg at de er gull om det er kø, eller minsten er lei av å sitte i vognen.

Så om du vil ha andre alternativer til minsten, enn sjokolade, potetgull og oste-popp, så er disse virkelig supre.

Evt så gjør oppkuttet frukt og grønnsaker samme nytten, men det er greit å bytte på litt konsistens og smak mens de enda er små slik at de ikke blir skeptiske når de blir eldre.

Men det skal sies, at jeg synes ikke det gjør noe om barn rundt bhg og skolealder får kinderegg eller en rad av en melkesjokolade. Litt kos er alltid lov. Og det er bedre at de får smake søtsaker og vet hva det er mens de enda er små, enn at de skal skeie helt ut og bruke alle lommepenger på det for så å skjule det fordi de egentlig ikke får lov til å spise det.

Alt med måte!

Eneste mine ikke får lov til å spise er rosiner, pga muggsporer som ligger i dem.

Hva slags Lørdagsgodt gir du ungene dine, og hvor gamle er de? Når fikk de Lørdagsgodt første gang?

14 Aktiviteter du kan gjøre med sykt barn

Flere som er hjemme med sykt barn i disse dager?

Influensatoppen henger over oss, og i det ganske land ligger vi å hutrer under dyna, mens vi hoster så ille at en Kolspasient blir flau. Og vår familie er selvsagt intet unntak. Tre barn har foreløpig gått ned for telling med dundrende hodepine, høy feber og hoste fra en annen verden. Det er heldigvis ikke 14 dager til termin i år, som det var i fjor når 3 barn og 1 mann var under pleddet.

Vel, etter en uke på sofaen synes 6 åringen som begynner å merke bedring at det er kjedelig å være syk. Hun skulle mye heller vært på skolen. Mens storebroren lurte på om ikke han var litt syk, når han skulle gå til skolen i dag. Men å være hjemme med sykt barn kan være en utfordring, spesielt om de er for syke for skole og barnehage, men for friske til at de vil slappe av på sofaen hele dagen.

Men hva skal man finne på da, når man er for syk til å gå på skolen, men for frisk til å bare ligge på sofaen? Kan jo ikke sitte på ipad HELE tiden? Her kommer det noen tips 🙂

Finn frem fotoalbumene

Vis barna bilder fra dere var unge, lær barna om hvordan oldeforeldrene så ut og hva de het. Det synes mine er så koselig.

Spille spill sammen

Spille spill er alltid gøy, og i en travel hverdag er det ikke alle som har muligheten så ofte. Så hvorfor ikke spille spill, og kose dere med noe godt når barna er syke.

Gjemsel

La barna gjemme seg, og ta det i deres tempo. Blir hosteanfallene ille, så stopp leken en stund og ta en drikke pause.

Gå en tur

Litt frisk luft kan hjelpe på hodepine og humør. Man trenger ikke gå så langt. Kanskje holder det med en tur ut i hagen. 30 minutter er nok. Men da får dere litt frisk luft, og kanskje dere lufter mens dere er ute så inne luften blir litt bedre også.

Håndarbeid

Finn frem HAMA perler, fargeleggingsbilder du har printet ut fra nettet, fingerhekling, maling o.l. Og la ungene kose seg med f.eks en lydbok i bakgrunnen.

Film

Når man er syk, blir man fortere sliten. Også om man er på bedringens vei. Da er det godt å krype under teppet på sofaen med en god film, og kanskje litt frukt (eller snop).

Godteri og tegneserier

Det jeg husker best fra jeg var liten var at jeg fikk litt godteri og et blad jeg ønsket meg. Det var deilig å bare samle krefter under pleddet mens jeg koste meg med snop og blader. Girls, Barbie og TOPP var mine favoritter.

Lek sykehus

La ungene sjekke deg, eller kanskje har dukken fått vannkopper? Lungebetennelse? La fantasien løpe fritt.

Bake

Lag noe godt. Ungene kan være med å bake, det er bare å være nøye med håndhygienen. Lag boller, kjeks, muffins, eller horn med deilig fyll.

sykt barn

Bade

Barn som er tett i bryst og nese kan ha godt av et varmt og avslappende bad som damper litt. Det hjelper på bihuler og formen generelt.

Spa

Er det jentene som er syke? Hva med å finne frem ansiktsmaske, hårmaske, neglelakk o.l. og ha det gøy.

Lese bøker

Ungene her elsker å bli lest for, og en dag i uken er de på skolebiblioteket. Finn frem bøkene dere ikke har lest og les for ungene. Det er koselig for liten og stor. Og ikke minst er det læring samtidig.

Vaske opp

Her i huset elsker ungene når de får stå på kjøkkenet med radioen på, danse og vaske opp. La ungene samle sammen noen leker f.eks og vaske de? Kanskje har du noen kopper og karr de kan vaske opp? La de holde på og kose seg.

Hva er ditt beste tips til aktiviteter du kan gjøre med sykt barn?

Når julen er på vei ut av kroppen

ut av kroppen

I dag er det en uke siden jeg tok den siste sjokoladen og drakk opp den siste klonken med brus. Etter et par mnd der jeg gav litt beng i hva jeg puttet i meg, var det godt å starte på ny frisk igjen og få julen ut av kroppen. Og det har gått overraskende greit. Kanskje det er fordi jeg spiser mer riktig og blodsukkeret er stabilt? Eller så er jeg lei av sjokolade og cola 😛 Jeg holder en knapp på det første.

I går koste jeg meg med begge deler, og uten spor av dårlig samvittighet. Det var digg. Men jeg klarte faktisk ikke å få i meg en hel sjokoladeplate fordi det fristet ikke like mye lenger, og jeg var fortsatt mett på kvelden.

Frokosten min ser som regel ut som dette. Og det holder meg god og mett frem til Lunsj. I tillegg tar jeg tran og 1 ss eplecidereddik i vann. Og et stoooort glass vann før jeg spiser (til alle måltider), på den måten spiser jeg meg ikke stappmett.

Jeg har også fått tre bøker i posten som jeg skal lese og lære mer om kosthold. Og mye av det jeg allerede har lest gir virkelig mening og er kunnskap jeg egentlig hadde, jeg bare lot være å tenke på det.

Så i dag gikk jeg på vekten for å se hvordan det syntes på vekten at jeg har kuttet ut MASSE brus og sjokolade hver dag. Og det viste ned mye mer enn jeg turde håpe på. Jeg vet dette er vannvekt i og med at det bare er en uke, men det viser også hvor mye kostholdet har å gjøre for helsen.

I dag begynner jeg å trene litt mer fast, og jeg håper kroppen responderer godt. For jeg trenger muskler for å avlaste artrosen i ryggen, og stabilisere bekkenet og leddene mine.

Jeg har et tonn av motivasjon for å snu dette kostholdet og la det nye bli en vane. Slik at jeg blir en bedre versjon av meg selv. Jeg er nå litt over halvveis til delmål nr 1. Så det er absolutt innenfor rekkevidde å klare det i Januar.

Jeg tar det litt forsiktig i og med at jeg ammer en del enda, for da skal man ikke gå ned for mye for fort 🙂

Men for en motivasjon dette var. Lenge leve gode vaner <3

Håper du som følger med vil være med på reisen, og er du mamma og jobber med å nå drømme vekt (samme om det er opp eller ned) så bruk #prosjektnymamma på instagram, så deler jeg kanskje ditt bilde her på bloggen ved månedsslutt <3 

Skal du ha julen ut av kroppen?