Nå har du allerede lært hvordan man gjør bloggen attraktiv hos Google (ser du hva jeg gjorde der?), og det er på tide å bevege seg mot et nytt felt. Denne gangen vil jeg ta opp hvordan du skriver innlegg folk faktisk ønsker å lese. Hva vil folket ha? Hvordan skriver du fengende innlegg? Hva skal man absolutt ikke gjøre? Følg med – og jeg vil fortelle deg det.
Tekst: Frilansjournalist Lizbeth Osnes
1. Hvem er målgruppen din?
Her gjelder det å være både åpen og kritisk. Se bloggen din fra en annen synsvinkel. Hvem skriver du egentlig for? Vi tar igjen moteblogger-eksempelet. Du skriver jo om mote, men det blir for vidt. Skriver du for unge? Eldre? Mødre? Kvinner? Menn? Prøv å se for deg målgruppen din som én person. Hvordan ser hun ut? Hvor gammel er hun? Hva liker hun? Hva gjør henne irritert, hva fenger henne, hva gjør hennes dag litt bedre? Når du kan finne ut av dette, er du allerede på veldig god vei mot en suksessfull blogg. Lag gjerne tankekart – det funker fint for meg i hvert fall.
Skriv for nettopp målgruppen din
La oss si at du har funnet ut at målgruppen din er moteinteresserte jenter mellom elleve og tretten år (for å ta et veldig enkelt og greit eksempel på hvor bredt spekteret faktisk er, under alle hovedkategorier som «moteblogg», «mammablogg» og lignende). Da finner du også ut at å skrive innlegg om hvordan man klarer å gå på høye hæler i fylla, kanskje ikke egner seg så godt. Hva kan i stedet passe bedre? Ti kule måter å dekorere skolevesken sin på? Tips til billige, men fine skolevesker? Her ligger det massevis av inspirasjon å hente dersom du går grundig nok til verks.
Sørg for at teksten er fri for skrivefeil og slurvefeil
Skrivefeil har jeg stor forståelse for. Ikke alle skriver korrekt norsk, og for meg er det heller ikke det viktigste. For meg er slurvefeil faktisk verre. En gang iblant er selvfølgelig ikke noe jeg tenker over, men om det stadig skjer begynner jeg raskt å lure på om vedkommende egentlig tar bloggen og skrivingen sin seriøst. Er det innlysende at hun gir blaffen, er det fristende å gjøre det samme.
Se over design og oppsett
Nå er nok tiden med knallrosa bakgrunn og limegrønn skrift så å si utryddet i bloggverden, men å gå over design og oppsett er en god idé. Prøv å se designet ditt utenfra; forteller det leseren det du vil at det skal fortelle? Rosa (min favorittfarge, forresten) er supersøtt, men det gir kanskje ikke det rene, profesjonelle uttrykket du var ute etter? I mange tilfeller kan det gjøre nettopp det altså, men der gjelder det å se helheten i det. Personlig er jeg svak for det hvite oppsettet med svarte og/eller grå detaljer – det gir rom for så mye mer. Sjekk også at alle lenker i for eksempel kategorier, arkiv og informasjonsknapper fungerer som de skal – lite er mer irriterende enn når det ikke gjør det.
Bildebruk fortjener et eget avsnitt
Det aller viktigste for meg når det kommer til bildebruk på en blogg, er at bildene passer størrelsesmessig inn i bloggen. Bilder som dekker like mye av bredden som det teksten gjør, er et must for min del. Alt annet ser rotete ut. Er bildene du har tatt, for små til å gjøre denne jobben, kan du for eksempel vurdere å lime flere bilder inn i en collage – det vil med et se langt ryddigere ut. Å bruke tid på å lære seg hvordan man kan ta gode bilder og hvordan man kan redigere ting som lys og kontraster er også en stor fordel. En blogg er en helhet, og bilder sier som kjent mer enn tusen ord.
Det var fem tips til hvordan man skriver en blogg folk faktisk vil ønske å lese. I neste runde tenkte jeg å ta opp enkle tips til hvordan en kan utnytte sosiale medier for å fremme bloggen sin, og for å bli «oppdaget» – så følg med!
Det å få bloggen kjent er veldig vanskelig. Jeg tror det finnes en hel haug av flotte bloggere der ute som vi ikke vet om en gang, rette og slett fordet vi er vanemennesker, og ikke leter etter nye, men holder oss til de vi allerede kjenner til.